پیش از ظهر امروز/ وزیر نفت ایران با همتای عمانی خود دیدار کرد

دوشنبه سی ام شهریور ماه 1394

وزیر نفت پس از دیدار امروز (دوشنبه، 30 شهریور) با محمدبن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان از احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عنوان یکی از محورهای مورد مذاکره نام برد.

به گزارش سایت همایشها و جشنواره های وزارت نفت، بیژن زنگنه پس از دیدار با همتای عمانی خود در ساختمان کوشک وزارت نفت از همکاری با شرکتهای عمانی برای فروش فرآورده های نفتی و پتروشیمی خبرداد و گفت: روشهای تسریع در احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان بررسی شد.

وی در جمع خبرنگاران درباره مهمترین محور این مذاکرات گفت: احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عنوان یکی از محورهای مورد مذاکره امروز بوده است که دو طرف بر تسریع اجرای این پروژه تاکید داشتند.

وی با بیان این که کار مطالعاتی احداث خط لوله ایران به عمان هم اکنون آغاز شده است، افزود: به موازات انجام کارهای مطالعه این طرح، روشهای تسریع اجرای خط لوله صادرات گاز ایران به عمان و همچنین تامین مالی این خط لوله و فاینانس آن نیز مورد بررسی قرار گرفت.

زنگنه با بیان این که عمانیها همچنین علاقمند به همکاری با ایران در توسعه طرحهای نفت و گاز ایران شده اند، افزود: ایران ضمن استقبال از این پیشنهاد امیدوار است همکاری با شرکتهای عمانی گسترش پیدا کند و قرار شد مذاکرات در این زمینه بین دو کشوربه صورت جدی پیگیری شود.

بر اساس این گزارش، همزمان با سفر محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان به تهران، قرارداد مطالعه خط لوله صادرات گاز این کشور به عمان با شرکتهای ایرانی نیز امضا شد، براساس این قرارداد انجام مطالعه بخش دریایی صادرات گاز ایران به عمان به شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران (IOEC) سپرده شد و قرارداد آن میان مدیران عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و سیف بن حمد السلمانی، مدیرکل برنامه ریزی و ارزیابی پروژه ها در وزارت نفت و گاز عمان امضا شد.

همچنین مطالعه بخش خشکی صادرات گاز ایران به عمان نیز به شرکت مهندسین مشاور پارس داده شد و قرارداد آن میان مدیران عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران و شرکت مهندسین مشاور پارس به امضا رسید.

 براساس توافق سال ٢٠١٣ میان دو کشور، قرار است برای ١٥ سال روزانه ٢٨ میلیون مترمکعب گاز طبیعی ایران با یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود که ارزش بسیار بالایی دارد و سبب تحکیم روابط دو طرف می شود.

طراحی و تولید : واحد فناوری اطلاعات اداره کل روابط عمومی وزارت نقت

TinyTick 1.1